• VACO adviseert winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Het veiligste wisselmoment hiervoor is de ingang van de zomer- en wintertijd.

    Winterband versus zomerband
    Een winterband biedt extra veiligheid bij temperaturen onder 7°C. Dat is in grote lijnen te danken aan de twee belangrijkste verschillen tussen zomer- en winterbanden.

    1. Allereerst is de rubbersamenstelling van een winterband anders. Hierdoor blijft een winterband ook bij lage temperaturen flexibel, dat zorgt voor meer grip. Het rubber van een zomerband wordt in de winter hard en heeft dus juist minder grip.
    2. Ook heeft een winterband lamellen, dat zijn kleine maar zeer effectieve inkepingen in de profielblokken. Deze zorgen voor extra grip bij optrekken en remmen. Een auto op winterbanden die 100 km/u rijdt en remt op een nat wegdek, staat vier meter eerder stil dan dezelfde auto op zomerbanden. Dat kan het verschil betekenen tussen wel of geen aanrijding.


    En in zachte winters?
    Ook bij de relatief zachtere winters is de temperatuur ’s ochtends vroeg en aan het einde van de middag gemiddeld onder de 7°C. Dat zijn juist de momenten dat veel automobilisten de weg opgaan. Het Nederlandse klimaat laat zich helaas niet voorspellen. Met winterbanden komt u niet voor verrassingen te staan en kunt ú tenminste altijd veilig uw woonwijk uitrijden.

    Extra bandencontrole
    Wie kiest voor winterbanden, gaat twee keer per jaar naar de bandenspecialist voor de bandenwissel. Rond het tijdstip dat de wintertijd ingaat, monteert uw bandenspecialist uw winterbanden onder uw auto. Als de klok weer een uur terug wordt gezet, haalt uw bandenspecialist uw zomerbanden uit zijn magazijn. Het ‘wisselgeld’ dat u hiervoor betaalt, is goed besteed. Uw bandenspecialist wisselt niet alleen uw banden, maar controleert meteen twee keer per jaar de staat van uw banden, wielen en remmen. Zo nodig geeft hij u advies, denk aan uitlijnen als uw bandenspecialist ongelijkmatige slijtage van uw banden constateert. Uw auto wordt elk halfjaar gecheckt op enkele punten die een grote invloed hebben op de verkeersveiligheid. Daarnaast gaan uw banden langer mee en daalt het brandstofverbruik.

    Europese regels voor winterbanden en sneeuwkettingen
    In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Dit is anders in andere landen binnen Europa. Bijvoorbeeld in Duitsland zijn winterbanden verplicht onder winterse omstandigheden.

    Sneeuwvloksymbool en M+S-markering
    VACO adviseert automobilisten winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool èn M+S-markering. Banden met het sneeuwvloksymbool voldoen namelijk aan Europese praktijkproeven voor grip op aangereden sneeuw en hebben hierdoor veel meer tractie op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.

    Winterbandenstickers
    De wetgever heeft bepaald dat een band een snelheid moet kunnen realiseren die minimaal gelijk is aan de maximumsnelheid die de producent van de auto aangeeft. Daar is een uitzondering op: als winterbanden – banden met de aanduiding M+S, M.S, of M&S en eventueel het sneeuwvloksymbool – onder een auto worden gemonteerd, mag de maximumsnelheid van de band lager zijn dan de maximumsnelheid van het voertuig. Onder een voorwaarde weliswaar. Als het snelheidssymbool op de winterband aangeeft dat de maximumsnelheid van de band lager is dan de maximumsnelheid van de auto, dan heeft de monteur een wettelijke verplichting. Hij moet in dat geval de bestuurder met een dashboardsticker duidelijk maken welke snelheid hij maximaal mag rijden met zijn winterbanden.